Wednesday 7 December 2011

Mengenai alat-alat Muzik 2 (关于乐器 2)

ALAT MUZIK PERKUSI (PUKUL)  DHOLAKinstruments-dholak.jpg
Dholak ataupun dholaki ialah sebuah alat muzik klasikal India Utara (Hindustan). Ia dimain dengan menggunakan tangan and mudah dipikul oleh pemainya. Bunyi yang dihasilkan oleh dholak berasal daripada hasil pukulan tangan keatas permukaan yang diperbuat daripada kulit haiwan.
Dholak biasanya digunakan dalam penghasilan rentak untuk lagu-lagu filem and sebagainya.
GONGgong.gif
Gong adalah alat muzik yang kerap digunakan dalam muzik Melayu tradisional. Sebenarnya, gong adalah sebuah alat muzik yang diperbuat daripada logam dan bunyi yang disuarakan adalah hasil pukulan tukul. Biasanya, gong digunkan dalam muzik keroncong untuk dijadikan penanda masa ataupun tempoh rentak.
MARACAS1004v2.jpg
Maracas adalah alat muzik hasil ciptaan orang asli Puerto Rico. Pada asalnya ia diperbuat daripada buah pokok higuera dan diisikan dengan batu-batu kecil.
Ia harus dimainkan sepasang, iaitu seorang yang memainkan maracas akan memegang sebuah maracas dalam setiap sebelah tangan.
Maracas, seperti alat muzik pukul yang lain memainkan peranan penting untuk membantu rentak gubahan muzik yang sedang dimainkan.
ALAT MUZIK TEKAN
ORGAN PAIP
wjca.gif
Organ paip adalah alat muzik yang menghasilkan bunyi melalui tekanan udara yang disalurkan melalui rangkaian paip bersiri.
Perbezaan nada dan bunyi wujud disebabkan perbezaan saiz paip. Merujuk ke gambar yang sedia ada di atas rangkap ini, kita boleh lihat betapa besarnya alat muzik ini.
Organ paip biasanya digunakan dalam gubahan muzik yang dimainkan dalam gereja.
Jika seseorang ingin memainkan organ paip dia harus menekan sebarang kekunci yang ada diatas papan kekunci untuk menghasilkan bunyi.
PIANObaby-grand-piano.jpg
Piano tidak perlu diperkenalkan lagi kerana ia digunakan dalam banyak lagu yang diketahui dan juga adalah alat muzik asas untuk mengajar dan mempelajari muzik.
Bunyi yang dihasilkan piano datangnya daripada ketukan tukul keatas dawai logam yang ada di dalam piano itu. Perbezaan nada dan bunyi yang dihasilkan adalah disebabkan perbezaan panjangya dan ketebalan dawai yang terletak didalam piano.Piano dimainkan dengan menekan atau mengetuk kekunci diatas papan kekunci.Seorang pemain piano dipanggil pianist. evolution.jpg
PAPAN KEKUNCI MIDI

Papan kekunci MIDI menyerupai papan kekunci di atas piano tetapi ia adalah papan kekunci digital yang digunakan untuk menghantar signal MIDI ke komputer. Ia banyak digunakan dalam penghasilan muzik elektronik.
MIDI adalah akronim bagi Musical Instrument Digital Interface.
MIDI mampu menghasil perbagai bunyi yang unik dan tidak mungkin boleh dihasilkan dengan cara akustik.

0 comments:

Post a Comment