Wednesday 7 December 2011

Mengenai alat-alat muzik (关于乐器。。。)

Alat- alat muzik adalah alat yang dibuat atau dimodifikasi untuk tujuan menghasilkan muzik. Alat-alat muzik terdiri daripada tiga jenis iaitu;
1) Alat muzik tiupbunyinya dihasilkan oleh peniupan,
2) Alat muzik bertalimenghasilkan bunyi melalui pemetikan,
3) Alat muzik tekanmenghasilkan bunyi melalui penekanan,
4) Alat muzik perkusimenghasilkan bunyi melalui pemukulan.
Alat Muzik Tiup
SAKSAFON saxaphone.jpg
Saksofon adalah instrumen yang masih tergolong dalam keluarga woodwind. Saksofon biasanya terbuat dari logam dan dimainkan menggunakan single-reed seperti klarinet. Saksofon umumnya dihubungkan dengan popular music, big band music dan jazz, tapi awalnya ditujukan sebagai instrumen orkestra dan band militer.Pemain saksofon disebut saksofonis.
TROMBONist2_109208_trombone.jpg
Trombon adalah alat musik tiup logam. Seperti pada alat musik tiup logam lainnya, suara dihasilkan dengan menggetarkan bibir.Kata trombon diambil dari bahasa Itali tromba (trompet) dan -one (akhiran yang bererti besar), maka secara ringkas erti trombon adalah “trompet besar”.
Pemain trombon disebut trombonis.
KLARINETclarinet.jpg
Klarinet adalah alat muzik dari keluarga woodwind. Namanya diambil dari penambahan akhiran “-et” yang bererti “kecil” pada kata Itali “clarino” yang berarti “trompet”. Sama seperti saksofon, klarinet dimainkan dengan menggunakan satu reed. Klarinet merupakan keluarga alat muzik terbesar, dengan ukuran dan pitch yang berbeda-beda. Kata klarinet umumnya merujuk pada soprano klarinet B♭, yang merupakan klarinet terumum.
Pemain klarinet disebut klarinetis.
ALAT MUZIK BERTALI
reef_akustisk_guitar.jpg Gitar merupakan alat musik berdawai yang dimainkan dengan jari-jemari tangan atau sebuah plektrum (alat petik gitar). Bunyinya dihasilkan dari tali-tali yang bergetar.Gitar bisa berupa gitar akustik atau elektrik, atau gabungan keduanya.
GITAR
BIOLAviolin01.jpg
Biola adalah sebuah alat musik gesek berdawai/bertali yang memiliki empat tali yang diasingkan satu sama lain. Nada yang paling rendah adalah G dan biola memiliki nada tertinggi di antara keluarga biola, yaitu viola dan cello. Alat musik gesek berdawai yang lainnya, bas. Kertas musik untuk biola hampir selalu menggunakan atau ditulis pada kunci G.

SITAR
 
instruments-sitar.jpg
Sitar  adalah salah satu jenis alat muzik yang berasal dari Asia Selatan. Alat muzik klasik Hindustan yang menggunakan dawai/tali. Alat muzik ini menggunakan dawai halus bersama dengan dawai biasa dan ruang resonansi menggunakan gourd (sejenis buah-buahan yang dikeringkan dan berongga di dalamnya) sehingga menghasilkan bunyi yang unik. Sitar merupakan alat muzik yang sering digunakan dalam seni muzik klasik hindustan sejak Zaman Pertengahan.

0 comments:

Post a Comment